Informace o nové verzi modulu
CÉZAR: PODVOJNÉ ÚČETNICTVÍ 12.0
(pro rok 2008)
CÉZAR: PODVOJNÉ ÚČETNICTVÍ 12.0
(pro rok 2008)
Na této stránce naleznete podrobný popis novinek a vylepšení, které přináší nová verze 12.0 (pro rok 2008).
Informace o aktuální verzi 29.0 pro rok 2024 naleznete zde.
Přehled novinek ve verzi 12.0 pro rok 2008
1) Legislativní změny pro rok 2008
S novým rokem 2008 došlo i k některým legislativním změnám, které se odrazili i do účetnictví (např. nové sazby DPH, spojená problematika práce s doklady z různých období DUZP, velké změny ve mzdách a daňových zákonech atp.). Nová verze 12.0 na tyto legislativní úpravy reaguje a umožňuje jejich snadné aplikování do praxe.
2) Nový formulář Přiznání DPH pro rok 2008
Jednou z již tradičních novoročních změn je obměna formuláře přiznání k DPH. I tentokrát podlehl jistým změnám, které bylo nutno do programu zapracovat.
3) Nové Rozvahy a Výkazy zisku a ztráty za rok 2007
Nová verze Podvojného účetnictví 12.0 pro rok 2008 samozřejmě obsahuje i aktuální formuláře "Rozvaha v plném rozsahu", "Rozvaha ve zkráceném rozsahu" a "Výkazy zisku a ztráty v plném a zkráceném rozsahu" platné pro rok 2007.
4) Podrobný rozpis daňových dokladů dle řádek na Přiznání DPH
Verze 12.0 přináší zcela novou funkci, která výrazně usnadňuje dohledávání daňových dokladů ovlivňujících údaje ve formuláři Přiznání DPH (např. pro účely kontroly ze strany finančního úřadu). Nyní stačí jen kliknout na příslušný řádek v přiznání DPH a program okamžitě zobrazí rozpis daňových dokladů a částek, které jsou do zvoleného řádku nasčítány.
Okamžitě tedy zjistíte datum, číslo daňového dokladu, jméno partnera a částky jednotlivých sloupečků příslušného řádku formuláře DPH.
5) U každého dokladu lze nastavit rozsah kontroly účtování
Protože účetních metod a následných vyjímek z nich neustále přibývá a kontrola účetnictví se stává stále složitější a méně přehlednou, přibyli v nové verzi nástroje jak tyto situace řešit.
Na každém konkrétním dokladu je možné zapnout či vypnout:
• kontrolu zda je tento doklad (faktura, PD, ID) zaúčtován
• kontrolu správnosti zaúčtování dokladu (faktury, PD, ID)
• kontrolu správnosti vypočtené DPH
Znamená to tedy, že pokud vám první kontrola účetnictví určí, že doklad je zaúčtován nesprávně nebo podezřele, ale vy jste si správností účtování jisti, máte možnost vypnout kontrolu tohoto dokladu a ten pak již v příští kontrole nebude figurovat.
6) Příkaz k úhradě lze tisknout i s texty upřesňujícími platbu (např. jméno firmy)
Protože i v dnešní době elektronického bankovnictví je třeba přece jen občas vytisknout příkaz k úhradě na papír a pro člověka, který pak tento příkaz kontroluje, může být změť čísel účtů, variabilních symbolů a částek obtížně identifikovatelná, přidali jsme do nové verze 12.0 možnost tisku bankovního příkazu s dalšími upřesňujícími údaji (např. jméno dodavatele nebo jiný zadaný upřesňující text).
Díky tomuto vylepšení pak není problém snadno poznat, kterému dodavateli byly na příkaze peníze poslány a komu naopak platba ještě zadána nebyla.
7) Tisky a exporty přímo do Excelu
V nové verzi 12.0 lze exportovat data a tisknout sestavy (F5-Tisk) přímo do programu Microsoft Excel (formát SYLK).
Výhodou tohoto nového formátu je především:
• bezproblémové zobrazování v Excelu (formát DBF /např. zobrazování datumů/ nefunguje v posledních verzích Excelu spolehlivě)
• texty jsou (narozdíl od formátu DBF) v tabulce lépe a čitelněji uspořádány - jsou správně zarovnány a mají správně nastavenou šířku sloupců
• tabulka má plnohodnotné nezkrácené nadpisy jednotlivých sloupců
8) Editovatelný variabilní symbol na vydaných fakturách (odlišný od čísla faktury)
Nová verze 12.0 umožňuje zadávat na fakturách jiný variabilní symbol než je číslo faktury.
9) Rozbor platební disciplíny odběratelů
Dostat zaplacené všechny pohledávky je pro každou firmu velmi důležité a proto nová verze zavádí další nástroj, který chrání před neplatiči nebo před hůře vymahatelnými pohledávkami.
Základem tohoto vylepšení je nová informační funkce Hodnocení platební disciplíny, která podrobně vyhodnocuje platební disciplínu jednotlivých odběratelů. Rozhodujícími faktory pro dobrou platební disciplínu je včasná úhrada faktur, výše případných dlužných částek a délka prodlení platby, poměr včas a pozdě uhrazených faktur a další. Z těchto faktorů je sestaven koeficient platební disciplíny každého jednotlivého odběratele, jehož výslednou výši můžete ovlivnit nastavením tolerance, jaké zpoždění plateb je akceptovatelné a jaké nikoli.
Pomocí této funkce získáte seznam odběratelů seřazený podle platební disciplíny, kde hodnota 100% znamená "bezvadnou" platební morálku, snižující procento pak vyjadřuje zvyšující se riziko. Detailní rozbor platební disciplíny konkrétního odběratele vám program nabídne v Komplexním infu dostupném na klávesu ENTER.
10) Zcela nová funkce CLIPBOARD pro přenos libovolných označených textů uvnitř programů CÉZAR nebo mezi CÉZAREM a libovolným jiným programem pro Windows
Na základě mnoha námětů od našich uživatelů jsme do Cézara zapracovali velmi známou, ale v programech Cézar doposud nevídanou funkci "CLIPBOARD", umožňující kopírovat nebo přesouvat libovolné texty nebo části textů nejen uvnitř Cézara (v rámci jednoho modulu nebo i mezi moduly), ale i z něj do jakýchkoliv jiných windows aplikací a zpět.
Ve verzi 12.0 tak není problém rychle a bez překlepů zkopírovat např. údaje z došlého e-mailu do karty odběratele nebo třeba smlouvu z wordu do poznámkového bloku nebo přenést například text z textové poznámky z objednávky do skladu apod..
Zároveň s funkcí CLIPBOARDU byla přidána i možnost práce s textovými bloky a to všude tam, kde se v programu pracuje s textovým editorem (např. zadávání textových poznámek, upozorňovacích textů, patiček dokladů, poznámkových bloků, záznamů z jednání, při editaci e-mailů nebo e-mailových šablon apod.). V textech lze snadno označovat libovolné bloky textu a ty následně mazat, ukládat, kopírovat nebo přesouvat na jiné místo.
11) Průběžné vyhledávání odběratelů, dodavatelů, dokladů apod.
V nové verzi 12.0 došlo k zásadnímu vylepšení jak ještě jednodušeji a rychleji vyhledávat např. odběratele nebo dodavatele při zadávání dokladů.
Touto novinkou je tzv. průběžné vyhledávání, které hledá např. odběratele současně se zadáváním jeho čísla nebo části názvu a postupně podle zadaných údajů průběžně zpřesňuje výběr. Stačí tak zadat část čísla nebo názvu a program už vám průběžně nabízí odběratele k výběru. Zadáte-li tedy např. Novák, nová verze průběžně dohledá v evidenci odběratelů všechny odběratele, kteří v názvu obsahují jméno Novák. Vám už pak stačí pouze nalistovat odběratele z nabídnutého pomocného seznamu "Nováků" a klávesou ENTER ho vybrat na zadávaný doklad.
Tento princip mnozí znají např. z programu Microsoft Explorer, kde stačí napsat část názvu webové stránky a konkrétní stránku pak nalistovat z nabízených stránek, které jste již navštívili.
Průběžné vyhledávání lze použít jak při vyhledávání odběratelů nebo dodavatelů, tak i v seznamech faktur, pokladních nebo interních dokladů. Průběžné vyhledávání je jako velmi praktický pomocník k dispozici nejenom ve všech seznamech, ale i ve všech informačních funkcích.
12) Zavedení tzv. nepodnikajících fyzických osob
Pro větší přehled a komfort v evidenci odběratelů a dodavatelů byl v nové verzi zaveden nový typ odběratele a dodavatele a to tzv. nepodnikající fyzická osoba, který umožní, že u těchto zákazníků nebude nutné zadávat (vymýšlet) IČO, které je u těchto odběratelů nahrazeno tzv. ID, které se navíc samo automaticky čísluje.
Zavedení nového typu odběratele zjednoduší zadavání nových odběratelů, kterým byste jinak, jak bylo řečeno, museli přidělovat fiktivní IČO, což je méně pohodlné, než automaticky číslované ID.
Následná funkce Hodnocení odběratelů vám pak navíc nabídne možnost, zda chcete tyto odběratele vyhodnotit jednotlivě nebo společně jednou souhrnnou hodnotou.
13) Vylepšení tisku dobírek a poštovních poukázek
V nové verzi byla vylepšena definice šablon pro tisk dobírkových průvodek a poštovních poukázek o nové, podrobnější prvky (např. samostatné jméno odběratele, samostatné adresní údaje atd.), které umožní větší variabilitu při umisťování prvků do šablony.
Zároveň byla zavedena tzv. korekce přesného umístění prvku, což umožní milimetrově přesné doladění pozice prvků při tisku dle šablony. Rozšířeny byly i možnosti výběru písma pro jednotlivé prvky v šabloně.
14) Rozšíření přístupových práv o nová práva a časové omezení vstupu
Ruku v ruce s novou verzí 12.0 došlo i k rozšíření přístupových práv o nové možnosti. Úplnou novinkou v této oblasti je možnost časového omezení vstupu jednotlivých pracovníků, kdy lze určit, ve kterých pracovních dnech a ve kterých hodinách smí daný pracovník s programem pracovat a kdy nikoli.
Dále lze ke každému pracovníkovi zadat i omezení platnosti jeho účtu. To znamená od kterého do kterého dne je možné se do programu s touto definicí přístupových práv vůbec přihlásit. Takto si lze např. připravit definici přístupových práv pro budoucího pracovníka nebo naopak dopředu omezit platnost účtu u pracovníka se kterým se plánuje rozvázání pracovního poměru.
15) Automatické zabezpečení přístupu k programu při delší nepřítomnosti obsluhy
V Nastavení prostředí lze zapnout (po x minutách nečinosti) automatickou aktivaci spořiče obrazovky. V nové verzi lze zároveň nastavit, zda se má spořič obrazovky při svém ukončení zeptat na jméno osoby a její platné přístupové heslo.
Touto novou funkcí tak lze snadno znemožnit jednak přístup k programu zcela cizím osobám, ale i minimalizovat možnost používat program jiným pracovníkem s přístupovými právy a jménem aktuálně přihlášené osoby.
16) Vyřešeno občasné rozhození obrazovky Cézara ve Windows XP/NT/2000/Vista
Při spuštění nějaké jiné aplikace z Cézara a jejím přepnutím na plochu Windows docházelo při návratu zpět do celoobrazovkového režimu Cézara k rozhození obrazovky (jakému si "zdvojení" písmen). Tento problém je způsobován přímo operačním systémem, který si v těchto situacích "nepamatuje" jaký textový režim a fonty byly v konkrétní aplikaci vlastně nastaveny a při pokusu aplikace je opětovně nahrát do paměti grafické karty dojde k jejich zdvojení. V aktuálních verzích 14.1 a 12.0 se nám podařilo tuto chybu Windows vyřešit.
17-26) Seznam dalších novinek a vylepšení
- import dokladů ze skladu do účetnictví může nově přenášet i texty na dokladech
- rozšíření rozsahu některých údajů na kartě odběratele a dodavatele (např. e-mail, www, volné údaje apod.)
- funkce Seznam dokladů v Komplexním infu o příslušném odběrateli nebo dodavateli nově zobrazuje i případné interní doklady (např. vzájemné zápočty nebo saldokontní doklady), které byli k odběrateli/dodavateli vystaveny
- při zadávání e-mailu se pro snadnější zadávání zavináče kdekoliv v programu klávesnice automaticky přepne z české na anglickou a zpět
- možnost vyhledávat v evidenci odběratelů a dodavatelů i dle čísla účtu (např. pro dohledávání neidentifikované platby)
- v evidenci pokladních dokladů lze (klávesou Tab) přepínat mezi zobrazováním textové poznámky a ostatních údajů o nalistovaném pokladním dokladu
- nová funkce Průběžné vyhledávání je k dispozici ve všech evidencích, seznamech a informačních nebo hodnotících funkcích
- ve všech evidencích, seznamech a informačních funkcích je na klávesu F2 dostupné lokální menu přehledně sdružující nabídku všech funkcí, které jsou aktuálně k dispozici
- možnost hromadně mazat označené e-maily
- kompatibilita s Windows Vista (32-bit)
- a další
Informace o aktuální verzi 29.0 pro rok 2024 naleznete zde
Potřebujete poradit ?
Pokud potřebujete jakékoli doplňující informace, poradit s výběrem programu nebo třeba vypracovat kalkulaci, neváhejte se obrátit na naší
info linku +420 222 718 812 nebo využijte níže uvedené formuláře a my vás budeme rádi obratem kontaktovat.
Formulář pro odeslání dotazu
Potřebujete s výběrem poradit? - Klikněte a my vám zavoláme! :)
Formulář pro odeslání dotazu
Potřebujete s výběrem poradit? - Klikněte a my vám zavoláme! :)