Otázky a odpovědi k účetním modulům
ekonomického systému CÉZAR® G1
4) Jak vytisknout seznam faktur za určité období?
Faktury a jiné doklady resp. jejich seznamy se tisknou vždy z jejich evidence a to použitím volby F5-Tisk. Protože ale nechcete vytisknout celý seznam faktur ale jen část (v tomto případě z určitého období) pak se před tiskem provede výběr a to použitím volby F7-Vyhledávání, ve které nejprve ve volbě Vystaveno zadáte počáteční datum příslušného období a po jeho potvrzení zvolíte, že hledáte dle Intervalu, kde doplníte konečné datum období. Po potvrzení intervalu program nalezne první doklad dle zadané podmínky a dotáže se na další postup. Pokud v tomto okamžiku zvolíte nabídku Všechny, program projde celou evidencí a označí všechny doklady z daného intervalu. Poté již stačí zmíněná funkce F5-Tisk, ve které jen zvolíte, že chcete tisknout Označené a sestava dokladů za období je hotova.
3) Jak účtovat o zaokrouhlovacích rozdílech samostatně?
Při účtování o dokladech se v účetních akcích používají tzv. vazby na doklad. Standardně program pracuje s vazbami Celkem bez DPH a DPH celkem, jejichž součet je celková hodnota dokladu. Vazba Celkem bez DPH už ale v sobě obsahuje zaokrouhlení, takže pokud chcete účtovat o zaokrouhlení dokladu samostatně, pak namísto vazby Celkem bez DPH použijte vazbu Základ DPH a účetní akci dále doplňte o samostatný řádek s použitím vazby Zbývá, která při použití vazby Základ DPH ponese požadované zaokrouhlení. Jednoduše řečeno, hodnotu dokladu můžete poskládat buď z vazeb Celkem bez DPH+ DPH celkem nebo Základ DPH + DPH celkem + Zbývá, přičemž druhá metoda umožňuje samostatnou manipulaci se zaokrouhlovacím rozdílem.
2) Kde se zadávají počáteční stavy valutových pokladen?
Počáteční stavy valutové pokladny se zadávají přímo do seznamu pokladen a to ve funkci Seznamy/Pokladny stiskem klávesy F6-Oprava na příslušné pokladně. U valutových pokladen je zde možné vyplnit kolonku Počáteční stav, nevalutové pokladny mají tuto kolonku nepřístupnou, neboť jejich počáteční stav se zadává ve volbě Účtování/Počáteční stavy účtu.
1) Jak dodatečně přenést knihu pohledávek resp. závazku ze starého roku?
Pokud jste dosud nezaložili nové období, pak se kniha pohledávek a závazků do nového roku přenese uzávěrkou společně z ostatními přenášenými evidencemi. Máte-li již nové období rozpracováno, pak použijte rovněž uzávěrku ve starém období (Účtování/Účetní uzávěrka), přičemž pokud vám program nahlásí, že v daném období již byla provedena uzávěrka, stačí když z účetního deníku klávesou F8-Smazat vyřadíte 5 závěrečných závěrkových zápisů. Máte-li tedy volnou cestu k uzávěrce starého období, pak se vám v rámci tohoto úkonu nabídne možnost přenosu aktualizované knihy pohledávek resp. knihy závazků. Společně s touto nabídkou je možné přenést i další evidence, ale u nich pečlivě rozhodněte, zda je chcete přenést či nikoli a to dle stavu rozpracovanosti nového období (např. necháte přenést počáteční stavy, ale nebudete již přenášet účtovou osnovu, seznam pokladen a běžných účtu apod., neboť tyto evidence již v novém období máte a nepotřebujte je ze starého roku znovu přenášet.