Otázky a odpovědi ke skladovým modulům
ekonomického systému CÉZAR® G1
21) Jak přidat na tisknuté doklady (nebo odesílané e-mailem) logo, hlavičku nebo razítko vaší firmy?
1) V Tiskovém manageru vyberte Tiskový manager ve Windows. Tlačítkem Grafické prvky (nebo Editace hlaviček) založíte nový prvek. Tlačítkem Logo vyberte obrázek (logo firmy nebo razítko). Vložte obrázek do bílého pole pomocí myši. Zde můžete obrázek zvětšovat, posouvat a jinak upravovat. Zavřením okna se soubor uloží.
2) Nastavení tiskových formulářů. V programu Cézar v Menu Konfigurace / Nastavení tisku dokladů / např. Vydané faktury - F6 opravíme formulář. V řádku Tisk grafických prvků zaškrtněte a vyberte uložený obrázek. Vše uložte stiskem kláves Ctrl+Enter.
3) Tisk grafických prvků v Hlavičce. Máte-li uložen grafický prvek z bodu 1. potom v Tiskovém manageru / Nastavení tiskáren a exportů / Tisk hlavičky a vyberte ze seznamu Výběr konkrétní hlavičky. Vše uložte stiskem kláves Ctrl+Enter.
20) Jak nastavit čárové kódy, jak zapnout tisk grafického čárového kódu např. na dodací listy?
V modulech Velkoobchodní sklad a Maloobchodní prodejna je součástí i evidence čárových kódů zboží. Čárové kódy zboží nastavíte na kartě zboží. Klávesou F3 Tvorba čárových kódů můžete definovat parametry kódu. Cézar podporuje následující typy EAN 13, UPC 12 EAN 8. Čárový kód může obsahovat pevnou část (kód zboží) a variabilní část kde je možné zakódovat množství a jeho cenu. Po zadání na kartách je třeba nastavit zobrazování EAN kódů na vybraných dokladech. Toto nastavíte následovně. V menu Konfigurace / Nastavení tisku dokladů vyberte např. Dodací listy a vyberte používaný formulář, klávesou F6 opravte. V nastavení tisku vyberte Sloupce tuzemského dodacího listu / Nastavení sloupců základního řádku zaškrtněte Volné údaje / čárové kódy / Tisknout graficky*. Od této chvíle se bude na dodacích listech tisknout k názvu zboží čárový kód v číselné podobě nebo v grafickém formátu* (|| ||| ||||| ||).
* modul Tisk čárových kódů na etikety a doklady vám umožní tisknout kódy v grafickém formátu a tím se stane pro naše dodavatele informace čárového kódu praktičtější, protože můžou kódy snímat čtečkou. Podporované tisky kódů ve formátech EAN 13, EAN 8 a UPC 12.
19) Jak na vystavenou objednávku vytisknu čísla (název) zboží dodavatele?
Je třeba nejprve nadefinovat dodavatelský ceník. Toto provedete následovně: Na kartě vybraného dodavatele vyberete pole Obchodní podmínky / Dodavatelský ceník a založíte klávesou F3 nový. dodavatelský ceník a doplníte čísla případně název zboží. Uložte Ctrl+Enter. Poté otevřete modul Objednávky vydané a v Menu / Konfigurace / Nastavení tisku dokladů vyberte Objednávky a patřičný formulář klávesou F6 opravte. V řádku Sloupce objednávky zaškrtněte Dodavatelské číslo (název) zboží. Od této chvíle se na vystavených objednávkách konkrétního dodavatele a konkrétního zboží bude tisknout i dodavatelské číslo (název) zboží. Dodavatelský ceník lze nastavit v modulech Velkoobchoní sklad a Maloobchodní prodejna. Dodavatelské čísla se pouze tisknou, v náhledech se i nadále zobrazuje naše skladové číslo i název.
18) Jak zobrazím na vystavené zahraniční faktuře názvy položek v cizím jazyce?
Nejprve je třeba na kartě zboží cizojazyčný název do kolonky Další volné údaje doplnit. Poté v Menu / Konfigurace / Nastavení tisku dokladů / Vydané faktury /vytvořte nový formulář a v poli Sloupce zahraniční faktury vyberte Nastavení sloupců základního řádku a zaškrtněte Volné údaje / Další volné údaje a zvolte cizojazyčný název. Zaškrtněte Tisknout i doplňující údaje zboží na druhé a další řádky. Vše uložte. Na kartě odběratele vyberte Obchodní podmínky a vyberte nově založený formulář VF.
17) Mohu tisknout doklady v cizích jazycích?
Ano, je to možné. Postup nastavení je následující. V modulu Sklad stiskněte Esc / Konfigurace / Nastavení tisku dokladů / vyberte doklad, který chcete upravovat. Vyberte používaný formulář a klávesou F6 změníte jazyk. K dispozici jsou přednastaveny následující jazyky: čeština, slovenština, angličtina, němčina, francouzština, španělština a italština. Pomocí klávesy F3 máte možnost založit vlastní slovník. Stávající slovníky lze též upravovatF6 nebo kopírovat Ctrl+F3 kopie slovníku.
16) Kde získám stoprocentní jistotu, že všechny výdejky resp. příjemky jsou odepsány resp. připsány na sklad?
Výdejky i příjemky se vyskladňují resp. naskladňují okamžitě po jejich uložení do evidence. Máte-li obavu, že tomu tak není (například tak usoudíte z funkce Komplexní info - Pohyb zboží na konkrétní skladové položce), můžete se přesvědčit pomocí funkce System/Servisní funkce/Kontrola stavu zboží, která projde všemi pohybovými doklady, z nichž vypočte stav všech karet a porovná s aktuální skladovou evidencí. V této funkci se můžete přesvědčit, že je vše v pořádku a že jste funkci Pohyb zboží zřejmě zvolili s nesprávným filtrem (např. jste nezatrhli přepínač Rozlišovat zboží z podskladů, nebo jste nezahrnuli celé období až k dnešnímu dni nebo ke dni posledního pohybového dokladů). Důvodů může být více, ale důležité je, že kontrolní funkce Kontrola stavu zboží Vám dá stoprocentní jistotu, že je vše v pořádku a to u všech vedených skladových karet.
15) Lze zpětně sestavit seznam položek ke stavem na skladě např. k 31.12.2011?
Seznam položek se stavem k jakémukoli datu v minulosti získáte v menu Informace / Analýzy a rozbory - Zboží / Soupisky zboží / Stav na skladě ke dni. Po volbě této funkce zadáte den, ke kterému chcete zjistit stav a program vypočte a sestaví požadovaný seznam položek včetně tehdy platných nákupních cen. Pomocí této funkce tedy zjistíte jak množství jednotlivých položek, tak i celkovou hodnotu skladu v NC.
14) Co je to zpětná inventura a jak se používá?
Zpětná inventura je v podstatě běžná inventura, jejíž výsledky se zadávají do programu bez ohledu na to, zda byly již zadané nové pohyby tj. nové příjemky nebo nové výdejky. Její význam je především v tom, že pokud je zboží fyzicky sečteno, mohou se zadat zjištěné stavy pomocí zpětné inventury i poté, co již byly uskutečněny nové pohyby (první poinventurní příjmy, prodeje apod.). Zpětná inventura si před zadáváním fyzicky zjištěných stavů vyžádá datum, ke kterému má být provedena, přičemž např. po zadání datumu 1.1.2006 nejprve z dokladů vypočte stav ke konci dne předcházející den inventury (v tomto případě 31.12.2005 včetně) a vůči takto zjištěnému stavu porovná fyzický stav se zjištěným stavem. K dokladům novějšího data tzn. výdejkám a příjemkách po 1.1.2006 se v případě zpětné inventury nepřihlíží. Běžná inventura se narozdíl od zpětné inventury vždy provádí vůči aktuálnímu stavu tj. se započtením všech pohybových dokladů.
13) Jak zadat stejnou hodnotu jednoho údaje do více skladových karet zároveň?
Potřebujete-li stejnou hodnotu naplnit libovolný údaj z karty zboží (mimo čísla, názvu a NC), můžete využít tzv. Hromadné opravy, kterou provedete tak, že nejprve označíte položky, ve kterých má hodnota zadaná (označovacími klávesami nebo přes F7-Vyhledávání) a zvolíte klávesu F6-Oprava. Jsou-li položky označené, program nabídne volby: Opravit aktuální položku, Opravit označené položky, Hromadná oprava. Z této nabídky vyberte volbu Hromadná oprava, po čemž následuje výběr údaje, který bude hromadně opravován. Nalistujte jej a klávesou ENTER otevřte řádek pro zadání hodnoty, která má být do daného údaje u označených položek dosazena. Po jejím zadání přepněte volbu Opravit na ANO a spusťte provedení opravy.
12) Jak zapsat znak @ do emailové adresy na kartě obchodního partnera?
Máte-li zapnutou českou klávesnici, je nejprve nutné přepnou na klávesnici anglickou, což provedete stiskem pravého Ctrl+Shift (sledujte indikátor právě zapnuté klávesnice vpravo nahoře vedle časového údaje; přepne se na EN). Následně vložte @ volbou klávesy Shift+2 a přepněte zpět na českou klávesnici, tentokrát levým Ctrl+Shift (indikátor se přepne zpět na CZ).
11) Jak odepsat zboží, které je poškozené?
Odepsání poškozeného zboží lze provést použitím funkce Operace / Inventury skladu / Ztráty a odpisy zboží / Vybírané zboží, ve které zadáte seznam vyřazovaných položek a odepisované množství. Hodnoty množství k odepsaní se v tomto typu inventury zadávají kladnými čísly. Výsledkem je inventurní doklad, který je následně nabídnut k tisku a uložen do evidence inevntur.
10) Na vytištěném dokladu jsou jen rámečky bez písmen. Jak to vyřešit?
V Tiskovém manageru pro Windows máte zvolené písmo, které není na dané stanici dostupné nebo instalované. Stačí příslušný typ písma do operačního systému doinstalovat. V nastavení Windows zvolte Ovládací panely/Písma a menu Soubor použijte volbu Nainstalovat nové písmo. Pokud v CÉZARu používáte standardní písma dodávané spolu s programem, pak ve formuláři nastavte adresář /CEZAR/WINDOWS (tzn. složku, kde je program CÉZAR instalován + podadresář Windows) . Po potvrzení se Vám zobrazí písma, která volbou OK přidáte se seznamu používaných písem.
9) Ve skladu nelze provádět nové zápisy ani opravovat. Co s tím?
V parametrech nezávislého skladu existuje jeden důležitý parametr, který povoluje nebo zakazuje nové zápisy resp. opravy. Najdete jej ve funkci Systém/Nezávislé sklady/Seznam skladů a to po volbě funkce F6-Oprava na příslušném skladu. Po otevření karty nezávislého skladu nalistujte volbu Přístupová práva a zapněte nebo vypněte parametr Sklad určen pouze pro prohlížení dat. Budete-li tedy chtít v tomto skladu provádět nové zápisy či opravy, parametr vypněte a nové nastavení uložte klávesou Ctrl+ENTER.
8) - Jak na stanici správně nastavit zástupce pro spouštění programu ze serveru?
Síťová verze programu CÉZAR se instaluje na server a na stanicích je nutné vytvořit zástupce pro její spouštění. Základní věcí, která musí být v síti zajištěna, je, že stanice musí mít trvale připojený hard-disk serveru, na kterém je program nainstalován a na kterém jsou rovněž i data, a to pod stálým a neměnným písmenným označením (např. X: apod.) . Pro stanici tedy v takovém případě platí, že spouštěný program CEZAR.EXE je dostupný na disku X: v adresáři, kam byl nainstalován (standardně CEZAR). V zástupci na stanici, která program spouští ze serveru, pak stačí ve vlastnostech zástupce ve složce Program nastavit v parametru Příkazový řádek cestu k programu takto: X:\CEZAR\CEZAR.EXE , kde X: je označení disku serveru a CEZAR pak adresář, ve kterém je program nainstalován.
Ve vlastnostech zástupce dále doporučujeme v záložce Obrazovka zatrhnout volbu Celá obrazovka a v záložce Program zatrhnout volbu Při ukončení zavřít.
7) Proč a jak správně nastavit rozsahy označování?
Nejprve je důležité upozornit, že pokud nepracujete s většími evidencemi (např. více než 15.000 skladovými kartami, 20.000 fakturami apod.), pak se Vás téma rozsahu označování netýká, protože standardní parametry této funkce pokryjí všechny Vaše "označovací" potřeby. V takovém případě parametry funkce neměňte a ponechte je ve standardním nastavení. V případě, že pracujete s většími evidencemi a potřebujete v těchto evidencích označovat, pak je nutné přizpůsobit standardně nastavené parametry skutečné velikosti příslušné evidence. Maximální rozsahy pro označování se nastavují ve funkci System/Systémový manager/Rozsahy označování. Pro každou z evidencí je zde nastaveno, kolik záznamů evidence bude obsahovat. Nejprve si v příslušné evidenci zjistěte, kolik je v ní záznamů (u evidencí je zpravidla nahoře vlevo zobrazen počet záznamů) a je-li ve funkci Rozsahy označování nastaveno menší číslo, pak jej zvyšte na skutečný počet + menší rezervu (cca. 10%). Například, vedete-li ve skladové evidenci 18.000 položek, změňte standardně nastavené maximum z 15.000 na 19.000 (1.000 je rezerva pro případné další karty) . V žádném případě parametr nepřepalte nebo nepřehánějte, protože tím byste mohli programu zbytečně ubrat dostupnou paměť, což by mohlo způsobit, že by jej dokonce nebylo možné spustit. V takovém případě by pomohla už jen přeinstalace, která by parametry vrátila na původní hodnoty.
Z výše uvedeného vyplývá, že nastavená maxima označování by měla být nastavena dle skutečného počtu záznamů v evidenci + menší cca. 10% rezerva.
6) Lze provedení zálohy resp. a obnovy dat chránit heslem?
Ano. Provedení zálohy resp. obnovy dat můžete chránit heslem a to tak, že na na první obrazovce po spuštění zálohy resp. obnovy dat použijete funkci Ctrl+H - Ochrana heslem, ve které nastavíte přístupové heslo pro provedení zálohy resp. po provedení obnovy. Zejména obnovu dat doporučujeme chránit heslem, protože se již několika uživatelům stalo, že místo zálohy dat provedli obnovu a čerstvá data tím vyměnili starými. Pokud tyto funkce ochráníte heslem, bude obsluha před provedením příslušného úkonu vyzvána k zadání příslušného hesla.
5) Jak uložit (vyexportovat) tiskovou sestavu do souboru?
Od verze 13.0 stačí po volbě tiskové sestavy zvolit místo tisku na aktuální tiskárnu volbu Export do souboru. V předchozích verzích je postup jiný a to před tiskem změnit aktuální tiskový výstup na Export do souboru a po provedení exportu nastavit zpět aktuální tiskárnu. Nastavení, do jakého souboru se export ukládá, se provádí ve buď ve volbě F5-Tisk/Kompletní nastavení tisku nebo ve funkci System/Tiskový Manager/Nastavení tiskáren. Exportovat lze do souborů TXT, DBF a je-li součástí konfigurace modul Komunikační manager nebo Mail Manager i do souboru HTML.
4) Kde nastavit číselnou řadu faktur pro rok 2012?
Změnu nastavení číselné řady se provádí ve funkci Konfigurace /Nastavení dokladů / Vydané faktury / Číselné řady, kde dosavadní klíč číslování faktur obsahující označení roku 11 změníte na 12 tedy např. číselnou řadu #/11 změníte na #/12 apod..
3) Lze někde nastavit, aby se již nezasahovalo do starších dat?
K tomuto účelu slouží funkce Konfigurace / Přístupová práva / Uzamčení období, kde lze nastavit datum, do kterého mají být doklady uzamčeny, tedy "chráněny" před opravou nebo vyřazením. Pokud v této funkci nastavíte příslušné datum a parametr Uzamčeno nastavíte na ANO, pak budete při pokusu opravit doklady staršího data upozornění, že dané období je uzamčeno. Přístup ke změnám starších dokladů lze v takovém případě získat jen zadáním manažerského hesla nebo odemčením období, a to pomocí stejné funkce, kterou jste data uzamkli.
2) Nejde mi opravit nákupní cena na skladové kartě. Jak toho udělat, když ji potřebuji změnit?
Nákupní cenu na skladové kartě lze změnit jen tehdy, pokud není skladem tzn., že má nulové množství. U položek s nenulovým stavem na skladě lze tohoto docílit pouze opravou NC na naskladňovacích dokladech, tedy příjemkách tohoto zboží nebo jeho vstupní inventury, neboť z těchto dokladů NC vzniká a jen změnou na těchto dokladech může být provedena její změna na skladové kartě. Po opravě naskladňovacího dokladu tj. příjemky nebo vstupní inventury, zvolte funkci Systém/Servisní služby/Přepočet nákupních cen a opravená NC bude po provedení výpočtu zohledněna ve skladové kartě, stejně jako na všech výdejkách, které časově následovaly po naskladňovacím dokladu.
1) Musí sklad s účetnictvím komunikovat jen přes diskety nebo flash disk?
Zda se exportní dávka ze skladu do účetnictví ukládá na disk, CD, disketu nebo flash disk určujete ve funkci System / Komunikace s účetnictvím / Export do účetnictví. Data lze ukládat na diskety, na disk (lokální nebo server či kamkoli jinam), na flash disky, CD atd.. Stačí nastavit parametr Výstupní adresář pro export. V případě, že součástí vaší konfigurace je modul EMAIL MANAGER, lze exportované soubory v rámci exportu zaslat jako přílohu emailové zprávy.