
Nová MALOOBCHODNÍ PRODEJNA 15.1
s automatem a internet managerem
Vážení přátelé,
s automatem a internet managerem
při tvorbě nové verze 15.1 jsme se (jak již její podtitul "s automatem a internet managerem" napovídá) zaměřili na propojení Cézara se světem internetu a možnost zefektivnit vaší práci tím, že některé operace můžete v nové verzi přenechat (zčásti nebo zcela) na Cézarovi. Nově je k obchodním modulům proto přidán modul AUTOMAT MANAGER, který zajišťuje automatické provádění vámi naplánovaných operací a dále jsme do nové verze přidali i zcela nový modul INTERNET MANAGER pro komfortní dohledávání údajů na Internetu.
Dnešní doba si díky snižující se poptávce a velké konkurenci žadá pracovat s cenami prakticky s hodinářskou přesností, "světová finanční krize" navíc vyžaduje i preventivní kontrolu solventnosti vašich zákazníků a precizní dohled nad jejich platební disciplínou. A právě s těmito cíli jsme připravovali novou verzi jejíž funkce jsou podrobně uvedeny v následujících odstavcích.
Věříme, že vás změny v nové verzi 15.1 zaujmou a těšíme se na další spolupráci. :-)
Informace o aktuální verzi 30.0 pro rok 2025 naleznete zde.

Přehled novinek ve verzi 15.1 pro rok 2010
1) EURO pokladny při maloobchodním prodeji

Verze 15.1 umožňuje v jednotlivých skladových pokladnách cizí měny nejenom příjímat a vydávat, ale samozřejmě i sledovat (v pokladních knihách a celkových přehledech) stavy a pohyby jednotlivých pokladen s rozpisem na všechny vámi používané měny (tuzemské i cizí).
Takto vzniklé pokladní doklady je možné pochopitelně též exportovat a účtovat v podvojném účetnictví nebo daňové evidenci.
2) Nový tiskopis Přiznání DPH + legislativní změny pro rok 2009 a 2010


Nová verze také obsahuje všechny legislativní změny, které vycházející z novely Zákona o DPH vstupující v platnost od 1.1.2010.
3) Nastavitelné časové zámky dokladů
Stává se vám, že si zákazník dodatečně rozmyslí obsah svého nákupu a je potřeba dodatečně opravit výdejku? A stane se, že obsluha na tuto operaci nemá práva a musí si nechat opravu povolit povolanější osobou? Časové zámky dokladů jsou novinkou verze 15, která tímto řeší otázku povolit či nepovolit opravy výdejek a dalších dokladů. Doklad je nyní možné změnit, ale jen omezenou (vámi přednastavenou) dobu od jeho vystavení. Zákazník se bude moci rozhodnout třeba do 5 minut, do té doby půjde doklad opravit. Pak již bude nutné si případně nechat opravu povolit nadřízeným pracovníkem.

Poznámka: Pro případ, že by se některý zaměstnanec pokusil časové zámky obejít změnou systémového času na svém počítači ve Windows, obsahuje nová verze i speciální kontrolu, která tento pokus detekuje, zaznamená a (pokud je mezi naplánovanými úlohami nastaveno) předá tuto informaci obratem vámi vybranému pracovníkovi.
Upřesňující informace: Časové zámky dokladů jsou v programu standardně vypnuté (tj. program se bude po aktualizaci "chovat" naprosto stejně jako ve vaší předchozí verzi). Pokud se rozhodnete tuto funkci využívat, stačí časové zámky aktivovat v Přístupových právech.
4) Cenový hlídač - okamžitá signalizace příliš nízkých prodejních cen
Tato nová funkce pracuje jako nepřetržitý hlídač všech prodejních ceníků ve všech situacích, kdy s ceníky a cenami pracujete. Její vizualizace je při tom naprosto jednoduchá. V případě, že program zjistí, že je jakákoli prodejní cena nižší než cena nákupní, případně nesplňuje podmínky vaší nastavené minimální marže, zobrazí jí okamžitě červeně.
Tento šikovný pomocník se stane nepostradatelným nejen při tvorbě nabídek, příjmu objednávek a prodeji samotném, ale zajistí vám i nepřetržitou cenovou kontrolu již při tvorbě nebo prohlížení základních, rozšířených a individuálních ceníků, stejně jako při tvorbě cenových akcí. Jakmile se zobrazí cena červeně je třeba něco dělat, protože červená cena je cena nevýdělečná.

V nové verzi lze tyto údaje také tisknout nebo exportovat, což ve spojitosti s Komunikačním managerem s Automatem a snadno nastavitelnými filtry, umožňuje nechat kontroly cen na zatím neobjednaných nabídkách a neuspokojených objednávkách provádět zcela automaticky. A nechat si tak, v případé, źe Automat nalezne položky pod minimální marží, zasílat (např. e-mailem) upozorňovací sestavy.
5) INTERNET MANAGER = propojení Cézara s internetem
Tento nový, plně integrovaný modul, který je distribuován společně s novou verzí 15.1, dává informacím uloženým v programu Cézar zcela nový rozměr. Pomocí jednoduché kombinace kláves Alt+F2 vám umožní prakticky z jakékoli evidence v programu Cézar se okamžitě přesunout na Internet a zobrazit vybrané informace k položce na níž se v Cézarovi právě nacházíte.
Vyhledávání informací o zboží na internetu
Cézar tak za vás, na jediné kliknutí, vyhledá v internetovém katalogu zboží nejlevnější dodavatele nebo prohledá celý web a vy tak okamžitě zjistíte za kolik má daný výrobek v prodeji konkurence a to třeba i během zadávání výdejky či příjmu objednávky.

Vyhledávání informací o obchodních partnerech
Stejným způsobem zjistíte i vyčerpávající informace o vašich obchodních partnerech. Cézar umí zobrazit nejenom www stránky, které máte zadané na jejich kartě, ale i dohledat firmu ve všech veřejných rejstřících a registrech, zkontrolovat, zda je skutečně plátcem DPH (u tuzemských i zahraničních subjektů), zobrazit kompletní historii firmy od jejího založení až po současnost a prověřit, zda není firma evidována v insolvenčním rejstříku nebo registru dlužníků či úpadců. Pokud budete potřebovat, vyhledá vám Internet manager kontakty v telefonním seznamu, prohledá celý internet a zobrazí o firmě veškeré publikované informace nebo zobrazí adresy firmy na mapě nebo dokonce naplánuje a zobrazí trasu.
Vyhledávání informací o kontaktních osobách
Internet manager umí také vyhledávat, které kontaktní osoby (zadané na kartě odběratele nebo dodavatele) jsou v tzv. Registru veřejných osob, zaevidované jako společníci nebo zástupci statutárních orgánů firem (jednatelé, prokuristi, členové představenstev a dozorčích rad, členové družstev apod.). Po prohledání se zobrazí přehledný seznam všech nalezených firem (aktivních i již neexistujících). U každé firmy je zobrazena funkce, kterou kontaktní osoba vykonává nebo v minulosti vykonávala.
Internet manager umí:
- Zobrazit www stránky zadané na kartě odběratele, dodavatele, výrobce, přepravce apod.
- Dohledat (dle IČA nebo názvu) a zobrazit jakoukoliv firmu v Registru ARES (centrální registr Ministerstva financí).
- Prohledávat a zobrazovat výpisy z Obchodního a Živnostenského rejstříku.
- Zobrazovat kompletní historii firmy od jejího založení až po současnost.
- Dohledávat v Registru veřejných osob společníky a zástupce statutárních orgánů firem.
- Prověřit, zda a od kdy je firma plátcem DPH (v tuzemsku nebo v Evropské unii).
- Prohledávat Insolvenční rejstřík, Registr úpadců nebo zda není firma v konkurzu nebo v likvidaci.
- Prohledávat centrální Registr dlužníků CERD.
- Vyhledat veškeré publikované údaje o firmě na Internetu (seznam.cz).
- Vyhledat telefonní kontakty ve veřejném telefonním seznamu (Zlaté a Bílé stránky).
- Najít adresu firmy na mapě a mapu zobrazit (lze zobrazit detailní adresu nebo, pokud se chcete jen zorientovat, celkový náhled na danou lokalitu - např. Jihlavský kraj).
- Automaticky naplánovat a zobrazit trasu z vaší firmy na adresu vašeho obchodního partnera. Naplánovanou trasu lze zobrazit i včetně aktuálních dopravních informací, jako jsou dopravní nehody, objížďky nebo hustota provozu na vyhledané trase /zdroj ÚAMK/. Itinerář trasy lze vyexportovat do vašeho navigačního systému.
Několik příkladů z praxe:
Tímto způsobem lze okamžitě zjistit důležité obchodní, právní i geografické informace o obchodních partnerech, na jejichž základě máte možnost se okamžitě rozhodnout například:
- zda novému zákazníkovi prodáte zboží na fakturu nebo bude lépe, pokud zaplatí hotově
- prověřit, zda je zahraniční odběratel opravdu (již dnes!) plátcem DPH, aby se správně vyúčtovalo DPH
- prověřit, zda nadiktované IČO opravdu existuje nebo při jeho zapsání došlo k chybě
- dohledat přesný název a adresu odběratele dle obchodního rejstříku, aby se nemusela faktura několikrát předělávat a tím byla (leckdy účelově) oddalována platba
- zjistit, zda dodavatel nemá ještě jiné telefonní číslo, když se na to co máte nemůžete dovolat
- nechat si (pro účely plánování zavážky zboží) zobrazit zákazníkovu adresu s případným naplánováním trasy
- prověřit, zda je zástupce obchodního partnera skutečně oprávněn za firmu uzavírat smlouvy
- získat a upřesnit si veškeré důležité informace o odběrateli či dodavateli aniž byste si je museli nechávat diktovat při objednávce, příjmu či prodeji
- okamžitě zjistit souřadnice GPS pro jednoduché naplánování trasy v navigaci
- atd. atd.

6) On-line načítání a aktualizace údajů o obchodních partnerech z rejstříku
Cézar nyní vyplňuje údaje o nových obchodních partnerech sám. A vždy správně! :)

Již žádné nepřesné nebo neúplné názvy firem vašich odběratelů na dokladech
Pokud se vám občas stávalo, že vám zákazník nadiktoval nepřesný nebo neúplný název své firmy, pak jistě v nové verzi oceníte možnost nechat si na kartu obchodního partnera automaticky vložit jeho aktuálně platný název...
Aktualizace údajů na kartách obchodních partnerů dle údajů v rejstříku
V nové verzi nyní můžete i stejně snadno kontrolovat nebo přímo aktualizovat správnost údajů zadaných na kartách jednotlivých odběratelů a dodavatelů . Stačí na otevřené kartě obchodního partnera stisknout Alt+F3 a Cézar během okamžiku dohledá a zobrazí aktuální platné údaje z rejstříku firem a nabídne i jejich přenesení do karty.
7) AUTOMAT MANAGER - váš nový zaměstnanec
Součástí nové verze 15.1 je nyní i Automat manager. Tento modul, který se poprvé představil v nové verzi Komunikačního managera, již dopředu sliboval, že bude mít svůj význam i jinde než při "pouhých" automatických exportech a importech dat třeba na Internet.
Mezi nové funkce, které může nyní Automat (také) automaticky vykonávat patří:
1) Automatizovatelné zálohování dat
Tato funkce přináší možnost nadefinovat si čas a četnost zálohování vašich dat, místo kam zálohovat, šifrovací heslo zálohy, případně adresu serveru či e-mail, na který se má záloha odesílat. Po tomto nadefinování, se ve stanovených termínech začne záloha provádět automaticky, což přispěje k omezení chyb lidského faktoru a zaručí tak vyšší bezpečnost vašich dat. Nehledě na úsporu času obsluhy, která již nemusí čekat na provedení zálohy po skončení odhlášení všech pracovišť z programu Cézar.
2) Automatizovatelné spouštění funkcí na kontrolu a údržbu dat
Program Cézar disponuje celou řadou funkcí na údržbu dat, které je dobré z různých technických důvodů pravidelně používat, mezi tyto funkce patří:
- reindexování dat
- přepočet průměrných nákupních cen
- přepočet rezervací objednávek přijatých
- přepočet potvrzených vydaných objednávek
- přepočet prodejních cen sad a kompletů
Zautomatizováním těchto funkcí lze předejít důsledkům chyb sítě, chyb pevných disků a výpadků proudu. Je možné tímto způsobem i výrazně ušetřit čas (údržba proběhne sama v nočních hodinách kdy není jejím průběhem nikdo zdržován) a zajistit si, že každé ráno začínáte na ošetřených datech.
Rovněž je výhodné, aby vaše data jednou za čas prošla kontrolou, zda není některá jejich část nepřesná, poškozená nebo porušená. Mezi tyto funkce patří:
- kontrola stavů zboží
- kontrola sortimentů
- kontrola číselných řad
- kontrola dokladů
- kontrola duplicity čárových kódů
- kontrola expedic do mínusu
- kontrola změn typů zboží
- kontrola volných údajů
- kontrola konzistence dat
- kontrola mezipodskladových převodek
Oba dva druhy těchto servisních funkcí doposud záleželi na lidské obsluze a její technické zdatnosti, znalostech a důslednosti. Ve většině firem tyto funkce obhospodařoval pouze externí servisní technik při svých občasných návštěvách. Nová verze 15.1 umožňuje tyto funkce (velmi jednoduchým způsobem) naprogramovat a spouštět ve vámi vybraných termínech (třeba v nočních hodinách) s možností zasílání (pokud byly objeveny skutečnosti vyžadující zásah a řešení) výsledků kontrol na vámi zadané e-maily. Znamená to, že Cézar umí sám poslat upozornění technikovi či správci sítě ve chvíli, kdy potřebuje jeho zásah a tak omezit a zúčelnit jeho návštěvy.
3) Automatické rozesílání připomenutí splatnosti faktur (ve Velkoobchodním skladu)
V dnešní době, kdy na nás útočí "všudypřítomná finanční krize", je velmi důležité zajistit, aby vaši zákazníci nezapomínali včas platit za odebrané zboží. Nová automatická funkce programu Cézar ve verzi 15.1 dokáže automaticky upozorňovat vaše zákazníky, že vaše zatím neuhrazená faktura byla právě v těchto dnech splatná a poslat jim opis zmiňované faktury pro případ, že ji "omylem někam založili". Nejedná se tedy ještě o upomínku, ale pouze o jemné připomenutí.

4) Automatické generování a zasílání upomínek (ve Velkoobchodním skladu)
V případě, že selže předchozí nástroj automatického rozesílání připomenutí splatností faktur, je možné využít služeb jeho "přísnějšího" kolegy - automatického generování upomínek. Zde si můžete nastavit zda má program automaticky vystavovat první, druhé nebo i třetí upomínky, jak dlouho po datu splatnosti se má upomínka posílat, kterým odběratelům a zda se mají upomínat i penalizační faktury. Pak opět stačí jen zadat jak často a kdy kontrolu a generování nových upomínek spouštět a Cézar vše sám vygeneruje a zařadí do evidence a pokud tak máte nastaveno, předá modulu Mail manager k odeslání e-mailem (pro odběratele se zadaným e-mailem) nebo vytiskne na tiskárnu (pro odběratele bez e-mailu), čímž je opět ušetřena práce pracovníkům, kteří mají upomínky na starosti.
5) A další automatizovatelné funkce...
V blízké době bude možné zautomatizovat i celou řadu dalších funkcí v programu Cézar. Jako například Exporty dat do účetnictví, Synchronizace údajů v podskladech, Přepočty kumulovaně obratových slev, Přepočty prognóz zásob zboží, Automatické generování objednávek pro vaše dodavatele, Automatické rozesílání ceníků a nabídek vašim odběratelům apod.
8) Podrobný rozpis daňových dokladů dle řádek na Přiznání DPH
Nová verze 15.1 přináší zcela novou funkci, která výrazně usnadňuje dohledávání daňových dokladů ovlivňujících údaje ve formuláři Přiznání DPH (např. pro účely kontroly ze strany finančního úřadu). Nyní stačí jen kliknout na příslušný řádek v přiznání DPH a program okamžitě zobrazí rozpis daňových dokladů a částek, které jsou do zvoleného řádku nasčítány.
Okamžitě tedy zjistíte datum, číslo daňového dokladu, jméno partnera a částky jednotlivých sloupečků příslušného řádku formuláře DPH.
9) Novinky v zálohování a obnovování dat
Nová verze 15.1 přináší i velké změny v oblasti zálohování a obnovování dat. Tyto změny se týkají především zvýšení bezpečnosti při manipulaci s daty, možnosti uložení zálohy najednou na více míst v počítačové síti či na internetový server a bezpečného obnovení zálohy.
Mezi nové vylepšené funkce patří:
- Zálohování a obnova zálohy nově podléhá přístupovým právům. Tudíž je možné přesně určit, kdo a kdy z obsluhujícího personálu má k zálohovacím funkcím přístup.
- Zálohové funkce jsou od verze 15.1 podrobně zaznamenávány do protokolu operací, včetně osoby a stanice na níž byly provedeny. Je možné tedy snadno zkontrolovat kdo a kdy zálohu či obnovu provedl (či se pokusil provést) a kdo s daty manipuloval.
- Při zálohování program nově nabízí k záloze aktuální data v nichž právě pracujete. Odpadá tedy nutnost hledat k záloze ta správná data a snižuje se možnost omylu obsluhy při zálohování.
- Pro uložení zálohy dat je možné vybrat jakoukoli dostupnou diskovou jednotku z místních i síťových disků. Tak máte možnost určit pro zálohu i jiný pevný disk než ten, na kterém je Cézar umístěn a v případě havárie celého disku je pro zálohu kam sáhnout.
- Při obnově zálohy, nově Cézar nejprve pořídí bezpečnostní kopii stávajících dat a teprve poté provede rozbalení zálohy. Tím získáte jistotu, že i po obnově chybné, prázdné či poškozené zálohy, nehrozí nevratná ztráta vašich dat.
- Pokud si v novém nastavení zálohování, přednastavíte vaše šifrovací heslo, bude ať už automatická nebo manuální záloha tímto heslem automaticky zašifrována*. Výhodou je nejenom to, že nemusíte šifrovací heslo při každé záloze opakovaně zadávat, ale i to, že ostatní zaměstnanci můžou provádět zálohování bez znalosti tohoto hesla.
- Zálohování vašich dat je nyní možné naprogramovat tak, aby se provádělo zcela automaticky dle vámi zvoleného nastavení - více viz. následující odstavec.
* šifrování záloh provádí přídavný modul Šifrátor
10) Automatizovatelné zálohování dat

V nové verzi 15, která je standardně dodávána s Automatem, je totiž možné si zálohování vašich dat nastavit tak, aby se provádělo zcela automaticky dle vámi zadaných parametrů a nastavení. Nastavit lze dobu a četnost zálohy (např. každý den ve 22 hodin), heslo pro automatické zašifrování, disk kam chcete zálohu uložit, případně šablonu pro odeslání zálohy e-mailem nebo adresu vašeho internetového serveru, kam chcete zálohu automaticky odeslat.
* Šifrování záloh provádí modul Šifrátor, odesílání e-mailů Mail manager a odesílání dat na internet Komunikační manager. V případě vašeho zájmu vám rádi o těchto modulech poskytneme více informací.
11) Průběžné vyhledávání i v hlavních evidencích a Komplexním infu

Průběžné vyhledávání lze použít jak při tvorbě výdejky, příjemky a dalších dokladů, tak i v seznamu zboží (klávesa F9), odběratelů, dodavatelů, dealerů, sortimentů, výrobců, podskladů atd.
Verze 15.1 tuto funkci přenesla i do dalších částí programu Cézar. Od nové verze je již možné průběžně vyhledávat (po stisknutí kláves Alt+F7) i ve všech hlavních evidencích. Pokud v nové verzi potřebujete co nejrychleji vyhledat například fakturu vystavenou konkrétnímu odběrateli, stačí stisknout Alt+F7 a poté zadat několik písmen z názvu příslušného odběratele a průběžné vyhledávání vám obratem předloží seznam jeho faktur. Ta samá funkce se dá velmi dobře použít třeba k bleskovému vyhledání zboží ve skladové evidenci, odběratele v seznamu odběratelů nebo třeba vystaveného dokladu. Stejná klávesová zkratka Alt+F7 je použitelná i ve všech informačních funkcích Komplexního infa a v mnoha dalších sestavách.
12) Barevné odlišení archivních (nebo jiných neaktivních) nezávislých skladů
Stává se vám (zvláště na přelomu roku), že jste omylem pořídili novou výdejku nebo příjemku v jiném nezávislém skladu nebo v archivním období? Potom jistě oceníte možnost nastavit si (u archivních skladů tak program nastavuje automaticky) jiné barevné odlišení. Toto barevné odlišení se nastavuje přímo na kartě jednotlivých nezávislých skladů. Na výběr máte dvě barevné kombinace (jednu výraznou a druhou ještě výraznější - blikající).
13-23) Přehled ostatních vylepšení
Novinky v přístupových právech:
- Možnost zakázat vybraným pracovníkům zobrazování zisků, ziskovostí a marží ve všech dostupných informačních funkcích (např. Hodnocení zboží, Hodnocení dokladů, Obraty-zisky-tržby apod.).
- Automatické detekování a protokolování změny systémového datumu a času na počítači mimo Cézara (např. ve Windows). Slouží jako prevence před možnými "nestandardními" zápisy se zpětnou platností.
Další (často námětované) novinky:
- Legislativní změny vycházející z velké novely Zákona o DPH.
- Nastavitelný tisk PC na příjemky - v nastavení tisku příjemek si v nové verzi můžete vybrat, zda chcete na příjemky tisknout prodejní ceny (PC-A) v době příjmu zboží na sklad nebo jiný vámi zvolený aktuální prodejní ceník.
- Rozšíření SWIFT kódu (BIC) vaší banky v nastavení udajů o vaší firmě z 10 na 12 míst (pobočky některých bank mohou mít až 12-ti místné SWIFT kódy).
- Předvyplňované vrácené obaly zadávané na konci expedice je nyní možno si nechat automaticky předvyplňovat dle množství právě expedovaných vratných obalů.
- Při vkládání označené skupiny zboží na doklad (Ctrl+Enter v F9) je nyní možné vložit do zadávaného dokladu i množství zboží na skladě.
- Celkové přehledy nyní obsahují detailní rozpisy pokladních zůstatků za všechny vaše pokladny a všechny vámi použité měny (v předchozích verzích byly údaje o pokladních zůstatcích vyčísleny pouze souhrnně za celou firmu).
- Příkazy k úhradě je možné tisknout i včetně doplňujících textů (např. jména odběratele).
- Výrazné zrychlení exportu dat do účetnictví.
- Síťové verze - při čekání na uvolnění dat se nyní zobrazuje i jméno osoby a stanice, ktera vás "blokuje" (včetně popisu právě prováděné operace).
Přehled dalších novinek, které přináší nová verze v ostatních obchodních modulech (Velkoobchodní sklad, Objednávky přijaté a vydané, Komunikační manager), naleznete zde.
Informace o aktuální verzi 30.0 pro rok 2025 naleznete zde

Potřebujete poradit ?
Pokud potřebujete jakékoli doplňující informace, poradit s výběrem programu nebo třeba vypracovat kalkulaci, neváhejte se obrátit na naší
info linku +420 222 718 812 nebo využijte níže uvedené formuláře a my vás budeme rádi obratem kontaktovat.
Formulář pro odeslání dotazu
Potřebujete s výběrem poradit? - Klikněte a my vám zavoláme! :)

