
Informace o nové verzi VELKOOBCHODNÍHO SKLADU 14.1
Nová verze skladových programů 14.0 byla uvedena do distibuce 21.4.2007 (inovovaná verze 14.1 je distribuována od 30.7.2007).
Zde je podrobný popis novinek a vylepšení, které tato nová verze přináší.
Informace o aktuální verzi 30.0 pro rok 2025 naleznete zde.

Přehled novinek ve verzi 14.1 pro rok 2008
1) Nová funkce CLIPBOARD pro přenos libovolných označených textů uvnitř programů CÉZAR nebo mezi CÉZARem a libovolným jiným programem pro Windows
Na základě mnoha námětů od našich uživatelů jsme do Cézara zapracovali velmi známou, ale v programech Cézar doposud nevídanou funkci "CLIPBOARD", umožňující kopírovat nebo přesouvat libovolné texty nebo části textů nejen uvnitř Cézara (v rámci jednoho modulu nebo i mezi moduly), ale i z něj do jakýchkoliv jiných windows aplikací a zpět.
Ve verzi 14.1 tak není problém rychle a bez překlepů zkopírovat např. údaje z došlého e-mailu do karty odběratele nebo třeba smlouvu z wordu do poznámkového bloku nebo přenést například text z textové poznámky z objednávky do skladu apod..
Zároveň s funkcí CLIPBOARDU byla přidána i možnost práce s textovými bloky a to všude tam, kde se v programu pracuje s textovým editorem (např. zadávání textových poznámek, upozorňovacích textů, patiček dokladů, poznámkových bloků, záznamů z jednání, při editaci e-mailů nebo e-mailových šablon apod.). V textech lze snadno označovat libovolné bloky textu a ty následně mazat, ukládat, kopírovat nebo přesouvat na jiné místo.
2) Průběžné vyhledávání skladových položek při zadávání zboží na doklad

Touto novinkou je tzv. průběžné vyhledávání, které hledá skladovou položku současně se zadáváním jejího čísla nebo názvu nebo čárového kódu a postupně podle zadaných údajů průběžně zpřesňuje výběr. Stačí tak v prvním sloupci výdejky zadat část čísla, názvu nebo třeba čárového kódu a program už vám průběžně nabízí položky k výběru.
Tento princip mnozí znají např. z programu Microsoft Explorer, kde stačí napsat část názvu webové stránky a konkrétní stránku pak nalistovat z nabízených stránek, které jste již navštívili.
Průběžné vyhledávání lze použít jak při tvorbě výdejky, příjemky a dalších dokladů, tak i v pomocném seznamu zboží (klávesa F9), odběratelů, dodavatelů, dealerů, sortimentů, výrobců, podskladů... Průběžné vyhledávání je jako velmi praktický pomocník k dispozici nejenom ve všech seznamech, ale i ve všech informačních funkcích.
3) Usnadnění výběru odběratele při expedici / dodavatele při příjmu

V okamžiku, kdy se vybírá odběratel pro expedici, lze v nové verzi zadávát nejen číslo nebo IČO nebo čárový kód, ale také část názvu. Zadáte-li tedy např. Novák, nová verze průběžně dohledá v evidenci odběratelů všechny odběratele, kteří v názvu obsahují jméno Novák. Vám už pak stačí pouze nalistovat odběratele z nabídnutého pomocného seznamu "Nováků" a klávesou ENTER ho zvolit pro expedici, aniž byste museli znát jeho IČO, číslo nebo čárový kód.
4) Historie dokladů

O každém dokladu tak budete okamžitě vědět, z čeho a kdy vznikl (z jaké objednávky, nabídky apod.) a jaké doklady na něj navazují (např. faktura, pokladní doklad apod.). Vše je zobrazeno v přehledném seznamu, kde je u každého dokladu uvedeno datum vystavení, částka a jméno osoby, která daný doklad vystavila. Pokud budete potřebovat zjistit o příslušném dokladu další informace, stačí stisknout ENTER a objeví se nabídka včetně možnosti přesunout se na vybraný doklad.
Jedná se o zajímavou informační funkci, která vám na jedno stisknutí klávesy ENTER na libovolném dokladu předloží celou jeho historii i budoucnost.
5) Rozlišování typů účetních případů
Pro podporu komplexnější přípravy podkladů pro firemní účetnictví obsahuje nová verze možnost rozlišování typů účetních případů, což umožní podrobněji a hlavně pohodlněji sledovat a následně je přehledně vyhodnocovat:
1) neprodejní skladové pohyby (např. výrobu, ruzné druhy inventur, meziskladové a mezipodskladové přesuny, různé expedice do spotřeby, reklamace a likvidace zboží atd.)
2) a možnost podrobnějšího členění prodejních nebo nákupních skladových dokladů
Praktické použití je jednoduché. Ve verzi 14 je nově zaveden číselník typů účetních případů, přičemž se v konfiguraci určí, při jakých skladových pohybech se bude typ zadávat.
Díky tomu budou příjemky, výdejky, inventury... účetně podrobněji rozlišené. Na toto rozlišování pak navazuje nová informační funkce, která nabídne vyhodnocení pohybů dle přidělených účetních typů.
6) Sledování a vyhodnocování obchodních akcí a zakázek

Pak už jen zvolíte novou informační funkci Hodnocení akcí a zakázek a máte před sebou podrobné vyhodnocení, ze kterého můžete posoudit celkovou úspěšnost marketingové akce resp. ziskovost zakázky. Pokud chcete podrobný rozbor konkrétní akce nebo zakázky, stačí stisknout ENTER a program vám nabídne Komplexní info.
7) Hodnocení platební disciplíny odběratelů

Základem tohoto vylepšení je nová informační funkce Hodnocení platební disciplíny, která podrobně vyhodnocuje platební disciplínu jednotlivých odběratelů. Rozhodujícími faktory pro dobrou platební disciplínu je včasná úhrada faktur, výše případných dlužných částek a délka prodlení platby, poměr včas a pozdě uhrazených faktur a další. Z těchto faktorů je sestaven koeficient platební disciplíny každého jednotlivého odběratele, jehož výslednou výši můžete ovlivnit nastavením tolerance, jaké zpoždění plateb je akceptovatelné a jaké nikoli.
Pomocí této funkce získáte seznam odběratelů seřazený podle platební disciplíny, kde hodnota 100% znamená "bezvadnou" platební morálku, snižující procento pak vyjadřuje zvyšující se riziko. Detailní rozbor platební disciplíny konkrétního odběratele vám program nabídne v Komplexním infu dostupném na klávesu ENTER.
8) Aktivní kontrola odběratelů se špatnou platební disciplínou na začátku expedice

Podle nastavených přístupových práv pak máte možnost buď v expedici pokračovat nebo pouze prodej ukončit.
9) Určování způsobu dopravy s návazností na evidenci přepravních společností
V nové verzi došlo k rozšíření možností týkajících se sledování, jakým způsobem bude nebo bylo zboží odběrateli dopraveno. Společně s touto změnou byl program obohacen o evidenci přepravních společností, takže lze u výdejky (nebo objednávky) nově kromě předchozích možností způsobu dopravy (rozvozce, vlastní odběr apod.) přímo určit, která přepravní společnost odběrateli zboží přepravuje (Česká pošta, PPL, DPD, DHL, TNT, Fedex, Messenger, Toptrans apod.). Zadaný způsob dopravy se mimo jiné tiskne i na příslušné doklady.
Díky této nové evidenci je nyní možné podrobněji sledovat, jak se zboží z té které výdejky odběrateli dodalo. Na tuto novou funkci pak automaticky navazuje evidence zásilek zboží. (viz. následující kapitola)
10) Evidence poštovních zásilek a zásilek zboží

Pokud u výdejek budete rozlišovat způsob dopravy tak, že budete k výdejce přidělovat konkrétní přepravní společnost, je tento úkon zároveň zaznamenán do evidence zásilek, kde je pro zvolenou přepravní společnost založen zásilkový list pro daný kalendářní den, do kterého se následně zaznamenávají všechny zásilky přepravované touto společností, dokud není zásilkový list uzavřen. Díky tomu automaticky vznikají nové zásilkové listy pro přepravní společnosti, které už jen postačí z evidence zásilek vytisknout.
Nový zásilkový list lze do seznamu přidávat i ručně, což umožňuje sledovat evidenci doporučeně odesílaných zásilek, tisknout formulář hromadného podání, štítky na zásilky, přehledy dobírkových, nedobírkových nebo všech zásilek, formuláře pro přepravní společnosti atd..
11) Věrnostní bodový systém

S pomocí věrnostního bodového systému můžete svým odběratelům automaticky přidělovat věrnostní body za výši odběru nebo za odběr konkrétních druhů zboží (automatizovaný způsob přidělování bodů lze velmi detailně nadefinovat). Body lze přidělit i ručně i za jiné "zásluhy".
Nová verze vede bodová konta jednotlivých odběratelů (včetně podrobné historie), s možností tisku jejich přírustku a aktuálního stavu na dokladech a umožňuje jejich čerpání formou poskytování slev nebo formou výběru dárků apod..
Věrnostní bodový systém je velmi zajímavý a moderní nástroj jak své odběratele můžete motivovat k větším odběrům a jejich udržení (věrnosti). Nová verze vás v této aktivitě účinně podpoří.
12) Zavedení tzv. nepodnikajících fyzických osob
Pro větší přehled a komfort v evidenci odběratelů a dodavatelů byl v nové verzi zaveden nový typ odběratele a dodavatele a to tzv. nepodnikající fyzická osoba, který umožní, že u těchto zákazníků nebude nutné zadávat (vymýšlet) IČO, které je u těchto odběratelů nahrazeno tzv. ID, které se navíc samo automaticky čísluje.
Zavedení nového typu odběratele zjednoduší zadavání nových odběratelů, kterým byste jinak, jak bylo řečeno, museli přidělovat fiktivní IČO, což je méně pohodlné, než automaticky číslované ID.
Následná funkce Hodnocení odběratelů vám pak navíc nabídne možnost, zda chcete tyto odběratele vyhodnotit jednotlivě nebo společně jednou souhrnnou hodnotou.
13) Vylepšení tisku dobírek a poštovních poukázek
V nové verzi byla vylepšena definice šablon pro tisk dobírkových průvodek a poštovních poukázek o nové, podrobnější prvky (např. samostatné jméno odběratele, samostatné adresní údaje atd.), které umožní větší variabilitu při umisťování prvků do šablony.
Zároveň byla zavedena tzv. korekce přesného umístění prvku, což umožní milimetrově přesné doladění pozice prvků při tisku dle šablony. Rozšířeny byly i možnosti výběru písma pro jednotlivé prvky v šabloně.
14) Samostatné seznamy mezipodskladových převodek a dokladů o výrobě
Pokud vedete podsklady nebo skladové karty typu výrobek, pak určitě přivítáte samostatné seznamy mezipodskladových převodek resp. dokladů o výrobě, které už nebude nutné v nové verzi poněkud složitě získávat výběrem ze sourhnného seznamu výdejek za období.
Budete-li potřebovat seznam převodek resp. dokladů o výrobě za zvolené období, pak v nové verzi využijete nové k tomu určené informační funkce, které vám tyto soupisky přehledně sestaví zcela samostatně.
15) Rozšíření přístupových práv o nová práva a časové omezení vstupu

Dále lze ke každému pracovníkovi zadat i omezení platnosti jeho účtu. To znamená od kterého do kterého dne je možné se do programu s touto definicí přístupových práv vůbec přihlásit. Takto si lze např. připravit definici přístupových práv pro budoucího pracovníka nebo naopak dopředu omezit platnost účtu u pracovníka se kterým se plánuje rozvázat pracovní poměr.
Nově lze mimo jiné v přístupových právech zakázat umazávání položek na právě zadávané výdejce. Čímž se může zcela eliminovat situace, při které pracovník zadávající prodejní doklad (většinou pokud zákazník nevyžadoval vytisknout doklad) mohl inkasovat peníze za právě zadávaný prodej a poté položku po položce z dokladu vymazat.
16) Automatické zabezpečení přístupu k programu při delší nepřítomnosti obsluhy

Touto novou funkcí tak lze snadno znemožnit jednak přístup k programu zcela cizím osobám (např. návštěvníkům), ale i minimalizovat možnost používat program jiným pracovníkem s přístupovými právy a jménem aktuálně přihlášené osoby.
17) Nové evidence v modulu Objednávky vydané
Evidence vydaných objednávek byla (podobně jako objednávky přijaté) nově rozdělena na aktuální objednávky a na objednávky, které jsou zcela vyřízené.
V modulu Objednávky vydané také přibyla nová evidence "Dodavatelské nabídky" pro evidování případných nabídek zboží od vašich dodavatelů, s jednoduchou možností vytvořit z konkrétní nabídky vydanou objednávku.
18) Vyřešeno občasné rozhození obrazovky Cézara ve Windows XP/NT/2000/Vista
Při spuštění nějaké jiné aplikace z Cézara a jejím přepnutím na plochu Windows docházelo při návratu zpět do celoobrazovkového režimu Cézara k rozhození obrazovky (jakému si "zdvojení" písmen). Tento problém je způsobován přímo operačním systémem, který si v těchto situacích "nepamatuje" jaký textový režim a fonty byly v konkrétní aplikaci vlastně nastaveny a při pokusu aplikace je opětovně nahrát do paměti grafické karty dojde k jejich zdvojení. V aktuálních verzích 14.1 a 11.1 distribuovaných od 30.7.2007 se nám podařilo tuto chybu Windows vyřešit.
19-43) Seznam dalších novinek a vylepšení
- možnost dodatečně opravovat měnu na výdejkách a příjemkách (z Kč na jakoukoliv cizí měnu nebo z cizí měny na Kč nebo z cizí měny na libovolnou jinou cizí měnu)
- možnost vyhledávat zboží na (rozsáhlých) zadávaných příjemkách, výdejkách, inventurách, objednávkách apod. (buď F7-Vyhledávání nebo stisknutím kláves A-Z nebo 0-9 spustí průběžné vyhledávání zboží na dokladu)
- v Hodnocení odběratelů je možné nechat kumulovat všechny maloodběratele do jednoho souhrnného řádku
- možnost kdykoliv dodatečně provést přečíslování sortimentů a skupin odběratelů včetně sortimentů a skupin s vnořenými podsortimenty nebo podskupinami
- v definici Kumulovaně obratových slev lze zadat odkaz nejenom na základní ceníky PC-A až PD-D, ale i na libovolný jiný rozšířený ceník (PC-E až PC-Z)
- při zadávání e-mailu se pro snadnější zadávání zavináče kdekoliv v programu klávesnice automaticky přepne z české na anglickou a zpět
- možnost vyhledávat v evidenci odběratelů a dodavatelů i dle čísla účtu (např. pro dohledávání neidentifikované platby)
- upozorňovací texty u zboží se zobrazují i při automatickém vystavování objednávek pro dodavatele
- při zadávání úhrad přijatých faktur lze přepínat (klávesa Z) zobrazování mezi variabilními nebo interními čísly faktur
- v evidenci pokladních dokladů lze (klávesou Tab) přepínat mezi zobrazováním textové poznámky a ostatních údajů o nalistovaném pokladním dokladu
- při spuštění funkce Reindexování dat zůstane zachováno pořadí komponent v definici výrobků, kompletů nebo sad a v definici připojených položek
- v Nastavení expedice lze určit, zda se mají úhrady platební kartou vystavovat jako uhrazené (až do verze 13.0) nebo neuhrazené
- v Nastavení příjmu zboží lze vypnout dotaz na datum příjemky a zapnout dotaz na přepočet prodejních ceníků i u zboží, u kterých nedošlo během příjmu ke změně nákupní ceny
- při tisku souhrnné hromadné faktury bez rozpisu zboží se na fakturu vytiskne libovolně rozsáhlý seznam dodacích listů (v předchozích verzích se tisklo maximálně 6 řádků)
- v evidenci přijatých a vydaných objednávek lze nově rozlišovat, zda je konkrétní objednávka závazná či nikoli
- nová funkce Průběžné vyhledávání je k dispozici ve všech evidencích, seznamech a informačních nebo hodnotících funkcích
- po stisku klávesy Ctrl+X na libovolném zboží ve skladové evidenci si můžete nechat vyhledat, zda není tato položka součástí nějaké definice složení výrobků/kompletů/sad nebo připojených položek (pokud ano - automaticky se zobrazí jejich seznam)
- v Komplexním infu o zboží lze nově zobrazit s jakými obchodními akcemi resp. zakázkami bylo konkrétní zboží nebo označená skupina položek expedována (podobně lze zjistit i informace o typech účetních případů)
- v Přístupových právech lze u každé oprávněné osoby (nebo skupiny osob) zadat libovolně rozsáhlý seznam povolených nebo zakázaných podskladů
- nová forma úhrady "zápočtem"
- ve všech evidencích, seznamech a informačních funkcích je na klávesu F2 dostupné lokální menu přehledně sdružující nabídku všech funkcí, které jsou aktuálně k dispozici
- v nastavení formulářů příjemek lze zapnout tisk nového sloupce "Aktuální marže" (platná v době příjmu zboží) na příjemky
- možnost hromadně mazat označené e-maily
- možnost nastavit samostatnou číselnou řadu pro dobropisy
- aktivní kontrola zboží se zakázaným prodejem již při zadávání příjaté objednávky od odběratele
- menší paměťová náročnost při zálohování rozsáhlých dat
- kompatibilita s Windows Vista (32-bit)
- a další
Informace o aktuální verzi 30.0 pro rok 2025 naleznete zde

Potřebujete poradit ?
Pokud potřebujete jakékoli doplňující informace, poradit s výběrem programu nebo třeba vypracovat kalkulaci, neváhejte se obrátit na naší
info linku +420 222 718 812 nebo využijte níže uvedené formuláře a my vás budeme rádi obratem kontaktovat.
Formulář pro odeslání dotazu
Potřebujete s výběrem poradit? - Klikněte a my vám zavoláme! :)

